Van overspannen naar ontspannen

Van overspannen naar ontspannen
Overspannen naar ontspannen

Maar hoe dan?

Dit is het moment om als werkgever in te grijpen, overspannen is de fase voordat een burn out plaatsvindt. Overspannen is omkeerbaar en een burn out niet. Wat wij voor jou als werkgever kunnen doen is ingrijpen en bewustmaken. Als jij als werkgever signalen leert herkennen kun je dus langdurige uitval en hoge kosten voorkomen. 

Trainingen

Leer signaleren en ingrijpen

Wij geven trainingen in het signaleren en ingrijpen in dit soort situaties voor jou als werkgever en/of werknemer. Wij besparen hiermee een hoop ellende voor beide partijen, de werknemer komt wellicht een jaar of langer thuis te zitten met een hoop verdriet en jij als werkgever kan de portemonnee trekken vanwege hoge kosten. 

Maar wat nou als iemand al overspannen is, een simpele “blijf maar een weekje thuis” heeft geen zin. Wat er dan namelijk gebeurt is dat iemand voor een week bijkomt en daarna weer terugvalt in het oude patroon, de wet van herhaling. Dit patroon moet doorbroken worden, dit kan al door een training te geven en daarin te luisteren naar iemand om vervolgens handvatten mee te geven. 

Traject

Naast onze training zetten wij hier net als bij de reintegratie een traject in, deze duurt tussen de 2 en 3 maanden. We gaan met iemand bewegen voor een betere fysieke gezondheid, daarnaast gaan we aan de slag met voeding en rust voor de mentale gezondheid. In dit traject maken we iemand bewust van grenzen, wat zijn dit en hoe zorg je ervoor dat je niet te ver die grens overgaat. Grenzen opzoeken en er soms overheen gaan is helemaal niet erg, soms moet je je grenzen verleggen. Maar keer op keer te ver gaan leidt tot veel stress en dus kans op uitval, als je dan maar op tijd ingrijpt. 

Ontspannen

De effecten van ontspanning

Positieve effecten van ontspanning

 

  • het vermogen om helderder te denken en betere beslissingen te nemen
  • de kracht om toekomstige stressfactoren beter te weerstaan
  • een positievere kijk op het leven en uw ervaringen
  • een gezonder lichaam, met een tragere ademhaling, meer ontspannen spieren en een lagere bloeddruk
  • een verminderd risico op hartaanvallen, auto-immuunziekten, geestelijke gezondheidsproblemen en andere stressgerelateerde ziekten
  • Kinderen die worden aangemoedigd om ontspannend gedrag te vertonen, zijn vaak beter geconcentreerd en leren gemakkelijker dan kinderen die meer gestrest zijn. Ze kunnen ook coöperatiever zijn en minder sociale en gedragsproblemen ervaren op school.

Leer te ontspannen

Leer te ontspannen

Waarom ontspannen zo belangrijk is

Het lijdt geen twijfel dat de moderne levensstijl van vandaag stressvol kan zijn. Tussen werk, gezin en sociale verplichtingen kan het moeilijk zijn om tijd voor jezelf te maken. Toch is het belangrijk om die tijd te vinden.

Ontspanning kan u helpen gezond te blijven, zowel lichamelijk als geestelijk, en u helpen te herstellen van de dagelijkse stress die het leven u toewerpt. Gelukkig is het, hoe druk je het ook hebt, eenvoudig om te leren hoe je tijd vrijmaakt om te ontspannen en ook hoe je het beste kunt relaxen.

 

Voordelen van ontspannen

Er zijn veel voordelen aan het ontspannen van je hersenen en lichaam. Ontspanning compenseert de negatieve mentale en fysieke effecten van stress die we allemaal dagelijks ervaren.

Stress mag dan een universeel onderdeel van het leven zijn, maar dat betekent niet dat je je er teveel van moet aantrekken. Neem het heft in eigen handen en beheers je stress door te leren hoe je moet ontspannen.

Doe een eenvoudige ontspanningsoefening als je je gestrest voelt en moedig je kind aan hetzelfde te doen als je merkt dat hij of zij zich gestrest voelt. Zelfs als u zich niet erg gestrest voelt, kan het dagelijks doen van ontspanningsoefeningen een goede preventieve maatregel zijn om stress in de eerste plaats weg te houden.

Als ontspanningsoefeningen niet helpen om je stress te verminderen, moet je de hulp inroepen van een geestelijke gezondheidsdeskundige. Die kan je een specifiek behandelingsplan aanraden dat op jouw behoeften is afgestemd.

Manieren om te ontspannen

Eenvoudige oefeningen om te ontspannen

Manieren om te ontspannen

Adem uit

Laat lichamelijke spanning los

Schrijf je gedachten op

Maak een lijst

Visualiseer uw kalmte

Maak contact met de natuur

Ademhalingsoefeningen zijn een van de eenvoudigste ontspanningsstrategieën en kunnen uw gestresste lichaam en geest op elk moment en op elke plaats tot rust brengen. Ga op een rustige en veilige plek zitten of liggen, bijvoorbeeld op uw bed of op de vloer in uw huis, en leg een van uw handen op uw buik. Adem in op drie tellen langzaam en adem uit op dezelfde tellen langzaam. Voel hoe je buik stijgt en daalt terwijl je in- en uitademt. Herhaal dit vijf keer, of zo lang als u nodig heeft om u ontspannen te voelen.

Als we ons mentaal gestrest voelen, voelen we ons vaak ook lichamelijk gestrest. Het loslaten van lichamelijke spanning kan helpen om de stress in uw lichaam en geest te verlichten. Ga op een zachte ondergrond liggen, zoals uw bed, een tapijt of een yogamat. Span één deel van je lichaam tegelijk op en laat dan langzaam je spieren los. Terwijl u dit doet, merkt u hoe uw lichaamssensaties veranderen. Veel mensen beginnen ofwel met de spieren in hun gezicht of die in hun tenen, en werken dan hun weg door de spieren in hun hele lichaam naar het andere uiteinde. Ga op zoek naar een yogamat.

Dingen uit je hoofd zetten door ze op te schrijven kan je helpen ontspannen. Als u zich gestrest voelt, neem dan een paar minuten de tijd om wat korte notities op te schrijven over hoe u zich voelt of hoe uw dag verloopt. Je kunt dit doen in een notitieboekje of in een notitie-app op je smartphone. Maak je geen zorgen over poëzie of de juiste spelling. Concentreer je gewoon op het uiten van jezelf om wat van je stress kwijt te raken. Ga op zoek naar een dagboek.

Een lijstje maken over waar je dankbaar voor bent kan sommige mensen helpen zich ontspannen te voelen. Deskundigen zeggen dat wanneer we gestrest zijn, we de neiging hebben om ons te richten op de negatieve delen van het leven in plaats van de positieve. Nadenken over de positieve kanten van je leven en ze opschrijven kan je helpen om te ontspannen. Probeer drie goede dingen te bedenken die je vandaag zijn overkomen en schrijf ze op, ook al zijn het kleine dingen zoals op tijd op je werk komen of een heerlijke lunch. Koop een dankbaarheidsboek.

Heb je ooit gehoord van de uitdrukking "vind je gelukkige plek"? Ga op een rustige en veilige plek zitten, zoals je slaapkamer, en begin na te denken over een plek in de wereld waar je je het rustigst voelt. Sluit je ogen en stel je alle details voor die met die plek te maken hebben: het uitzicht, de geluiden, de geuren, de smaken en de tastzin. Als u bijvoorbeeld aan het strand denkt, kunt u zich kalme golven voorstellen, het geluid van kinderen die in het zand spelen, de geur van zonnebrandcrème, de smaak van koel ijs en het gevoel van korrelig zand onder uw voeten. Hoe meer je visualiseert, hoe meer je je kunt ontspannen.

Een paar minuten in de natuur doorbrengen wanneer je je gestrest voelt, kan je helpen ontspannen. Als u zich gestrest voelt, ga dan naar buiten voor een korte wandeling, of ga gewoon in de natuur zitten. Wetenschappers hebben ontdekt dat alleen al het kijken naar beelden van de natuur met groen gedurende vijf minuten op een computerscherm je kan helpen te kalmeren. Dus dankzij de technologie kunnen zelfs mensen die in grote steden wonen en werken, ver van de natuur, toch de kalmerende effecten ervaren.

Verminder stress

Risico's van te weinig onstpanning

Stress is een onderdeel van het dagelijks leven. Het kan een nuttig iets zijn dat mensen motiveert om te handelen, en kan zelfs je leven redden in een gevaarlijke situatie. De meeste stress die we ervaren is klein, zoals vast komen te zitten in het verkeer op weg naar een feestje of een oorbel verliezen in de trein naar het werk.

Dezelfde behulpzame "vecht-of-vlucht" instincten die we krijgen van deze kleine stressvolle gebeurtenissen in ons leven kunnen zich tegen ons keren als we niet de tijd nemen om te ontspannen. Ontspanning voelt niet alleen goed, het is ook belangrijk voor een goede gezondheid.

Stress door werk, familie, sociale verplichtingen en zelfs sporten putten je na verloop van tijd uit als je geen tijd vrijmaakt om te ontspannen. Enkele van de negatieve effecten van niet genoeg ontspannen zijn:

  • frequente hoofdpijn en pijn in het hele lichaam
  • slaapproblemen, zoals slapeloosheid of nachtmerries
  • vergeetachtigheid en verwardheid
  • pijn op de borst en hartproblemen
  • stress-gerelateerde ziekte
  • toegenomen of verminderde eetlust, vaak met gewichtstoename of -afname
  • sociaal isolement en eenzaamheid
  • toegenomen gebruik van drugs, tabak en alcohol
  • huilbuien en gevoelens van depressie, soms met gedachten aan zelfmoord
  • verlies van interesse in stiptheid en uiterlijk
  • toegenomen prikkelbaarheid en overdreven reactie op kleine ergernissen
  • slechte prestaties op het werk of op school

Meer weten over hoe wij u kunnen helpen?

> NEEM CONTACT OP

Hoe hebben mensen ons ervaren?

Bekijk de reviews

nDoor review Hinry

Hinry

Geholpen door nDoor

“Deejay heeft samen met zijn team mij uit een diep zwart gat getrokken. Zowel lichaam als geest waren uit balans. Dankzij een intensief sport traject en de fijne gesprekken voel ik mij sterker dan ooit.”

nDoor review Tom

Tom

Geholpen door nDoor

"De wereld weer aan kunnen. Dat is waar nDoor mij mee geholpen heeft. Mede door de situatie rondom Covid-19 is mij alles teveel geworden. Via via ben ik bij nDoor terecht gekomen en dat is tot zover het beste wat mij overkomen is, kortom, ik kan door met mijn privé- en zakelijk leven."

Achtergrond patroon
nDoor reviews