Preventie van uitval bij stress

Preventie van uitval bij stress
Preventie van uitval bij stress

Preventie uitval bij stress

Wat betekenen wij voor jou in deze situatie

Wanneer er op de werkvloer op sommige momenten een hoge werkdruk ligt zijn wij de redder in nood. Soms is het erg lastig als werkgever en werknemers om stress te herkennen en dit los te laten.

Wanneer dit langdurig plaatsvindt, wordt de kans op uitval steeds groter. Door goed onderzoek te doen naar jouw bedrijf, jij als werkgever en je werknemers brengen we in kaart wat er op dat moment speelt. 

Wat wij doen

Onderzoek naar de oorzaak

Onderzoek

Onderzoek betekent niet controleren, wij zijn er voor jou als werkgever om ziektekosten door verzuim te besparen en op die manier werknemers te helpen om mentaal en fysiek gezond te blijven.

Door te onderzoeken wat de werkwijze is van alles en iedereen maken wij voor onszelf inzichtelijk hoe we vervolgens de persoonlijke gesprekken aan kunnen gaan.

Het is namelijk van belang dat wij weten waarom iemand zich bijvoorbeeld gespannen voelt. Niet iedereen zal namelijk direct erkennen dat die het soms moeilijk heeft.

In deze fase is er nog geen nood aan de man, het is namelijk zo dat iemand voor een best lange tijd stress aan kan voordat iemand overspannen is en vervolgens in een burn-out terecht komt.
 

Wat wij doen

In deze fase is het erg goed om in teamverband te werken, als werkgever en werknemer. Dit is een gezamenlijk coaching traject die leerzaam, behulpzaam en vooral ook amuserend is opgesteld. We geven hierin onderzoeken aan en tips die daarbij helpen.

Wat het doel is van dit programma is bewustwording, van jezelf maar ook van elkaar. Het is erg prettig als er begrip is onderling op de werkvloer, soms herken of erken je niet dat je last hebt van stress maar een collega van je ziet het bijvoorbeeld wel. Hierdoor kan telkens tijdig ingegrepen worden om zo, je raadt het al, uitval te voorkomen.

Naast het traject bieden wij ook een beweeg en sportprogramma aan bij ons in het centrum. Dit kan collectief of dat de werknemer die voor rekening neemt. Met bewegen en sporten zorg je voor een fysieke en mentale gezondheid.

Chronische sress

Chronische stress

Het beheersen van stress

Chronische stress eist zijn tol van het lichaam: het draagt bij aan alles van hoge bloeddruk en hartaandoeningen tot angst, spijsverteringsstoornissen en trage wondgenezing.

Aan de andere kant helpt het beheersen van stress bij het onder controle houden van veel chronische aandoeningen of het verminderen van uw risico op het ontwikkelen ervan.

De strategieën omvatten regelmatige lichaamsbeweging, een gezond dieet en een betere slaap. En één strategie in het bijzonder - het opwekken van de ontspanningsrespons - kan u in staat stellen om stress tot in uw genen te beheersen.

De antistressor

De ontspanningsreactie is het tegenovergestelde van de stressreactie van het lichaam (vechten of vluchten). Het kan helpen om de bloeddruk, hartslag, ademhaling en het niveau van stresshormonen te verlagen.

Het doet zelfs meer dan dat: wanneer u de ontspanningsrespons uitlokt, scheidt u heilzame hormonen af en vermindert u de activiteit van schadelijke genen,

De reactie opwekken

Ontspanningsreactie

De reactie opwekken

Om te oefenen met het opwekken van de ontspanningsreactie, gaat u gewoon op een rustige plaats zitten met uw ogen dicht. Adem diep in, ontspan uw spieren en herhaal in stilte een woord, zin, geluid of kort gebed naar keuze, steeds opnieuw, zoals "één" of "vrede". Als er dwaalgedachten opkomen, laat ze dan komen en gaan, en keer terug naar het woord, de zin of het geluid.

Het beoefenen van deze benadering gedurende 10 tot 20 minuten per dag brengt positieve fysiologische voordelen met zich mee. Hoe vaker u de ontspanningsreactie oefent, hoe meer voordeel u na verloop van tijd zult zien.

Andere technieken die de ontspanningsreactie oproepen zijn mindfulness meditatie, tai-chi, yoga, en de volgende methoden:

Gerichte ademhaling.

Focussen op langzame, diepe ademhalingen kan kalmerend werken. Zorg ervoor dat je buik in en uit beweegt als je ademt.

Een lichaamsscan.

Concentreer je op een deel van je lichaam. Stel je voor dat het open, warm en ontspannen is, en dat je spanning uit dat gebied aan het loslaten bent. Ga naar een ander lichaamsdeel en herhaal het proces.

Geleide beeldspraak.

Creëer een rustgevende scène in uw gedachten die u een ontspannen gevoel geeft. Het kan een plaats zijn of een ervaring. Laat je zintuigen erbij betrokken zijn, stel je de geuren voor die je tegenkomt, de geluiden die je hoort, en de manier waarop dingen in je handen voelen.

Ontspannen

genen die van invloed zijn op de gezondheid

Ontspanningsreactie en genen

Bloeddruk

Bloedsuiker

Spijsvertering

Ontsteking

De ontspanningsreactie kan genen activeren die verband houden met het verwijden van de bloedvaten en de activiteit van genen die verband houden met bloedvatvernauwing en ontsteking verminderen. "Het verhoogt de productie van stikstofmonoxide, dat de elasticiteit van de bloedvaten verhoogt en ze ontspant," zegt Dr. Mehta. Dat kan helpen de bloeddruk te verlagen.

De ontspanningsreactie kan de insulineactiviteit verbeteren door genen te activeren die helpen de bloedsuiker onder controle te houden.

De ontspanningsreactie kan de activiteit verminderen van genen die direct gekoppeld zijn aan de processen van inflammatoire darmziekten (waaronder de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa). Stress stimuleert het spijsverteringskanaal, wat diarree of misselijkheid kan veroorzaken. De ontspanningsreactie brengt de gastro-intestinale beweging weer in balans.

De ontspanningsreactie lijkt genen uit te schakelen die betrokken zijn bij ontstekingen en de stressreactie zelf zegt. Terwijl we ontstekingen nodig hebben om infecties te bestrijden en het lichaam te genezen, brengt chronische stress het lichaam in een constante staat van ontsteking. Dat kan de opbouw van plaque in de kransslagaders verhogen, wat het risico op een hartaanval, beroerte en pijn op de borst kan verhogen, en het kan ook ongereguleerde celgroei veroorzaken, wat bijdraagt aan het risico op kanker.

Meer weten over hoe wij u kunnen helpen?

> NEEM CONTACT OP

Hoe hebben mensen ons ervaren?

Bekijk de reviews

nDoor review Hinry

Hinry

Geholpen door nDoor

“nDoor heeft samen met het team mij uit een diep zwart gat getrokken. Zowel lichaam als geest waren uit balans. Dankzij een intensief sport traject en de fijne gesprekken voel ik mij sterker dan ooit.”

nDoor review Tom

Steven

Geholpen door nDoor

"De wereld weer aan kunnen. Dat is waar nDoor mij mee geholpen heeft. Mede door de situatie rondom Covid-19 is mij alles teveel geworden. Via via ben ik bij nDoor terecht gekomen en dat is tot zover het beste wat mij overkomen is, kortom, ik kan door met mijn privé- en zakelijk leven."

Achtergrond patroon
nDoor reviews