Burnout voorkomen

Burnout voorkomen met gezonde voeding
Burnout voorkomen met gezonde voeding

Momenteel werkt ons gezondheidszorgsysteem volgens een medisch model. Dit betekent dat je meestal eerst psychiatrische medicijnen krijgt aangeboden, gevolgd door psychologische therapieën en andere vormen van ondersteuning. Op dit moment slikken zo ongeveer een miljoen mensen antidepressiva. Dit houdt in dat elk jaar zo’n 6% van de bevolking depressief is en dit loopt elk jaar op. Met voeding kun je al veel doen en op die manier kan je dus een burn out voorkomen.

Burnout behandeling

In sommige gevallen redden deze behandelingen levens, maar als een behandeling echt effectief is, zullen de stoornissen en invaliditeit als een direct gevolg van deze ziekte dan niet eerder afnemen dan toenemen? Daarom moeten we rekening houden met de rol die medicijnen kunnen spelen in sommige van deze uitkomsten. Als we een medicijn klasse nemen: antipsychotica, anti-angst medicijnen, antidepressiva; het patroon is hetzelfde. Op de korte termijn zijn deze behandelingen vaak zeer effectief, maar op de lange termijn niet. En in sommige gevallen maken ze het zelfs erger. Dit is te zien in veel verschillende onderzoeken in onderstaand filmpje. Een burnout voorkomen kan je bewerkstelligen door met voeding aan de slag te gaan. Dit zorgt voor een juiste vitamine en hormoonbasis 

Onderzoek

De mevrouw in het filmpje, Julia Rucklidge, heeft een onderzoek gedaan naar vitaminen en mineralen (micronutriënten) en het effect hiervan op kinderen met ADHD. De kinderen die de micronutriënten gebruikten, hadden meer kans dat hun ADHD-symptomen minder nadelig en minder storend waren dan de kinderen die de placebo gebruikten. En een jaar later, toonden de kinderen die op de micronutriënten bleven veranderingen of vertoonden ze verdere verbetering. De kinderen die overschakelden op medicijnen of de micronutriënten stopten, vertoonden een verslechtering van hun symptomen. Ook hier zijn weer meerdere onderzoeken naar gedaan, deze zijn te zien in de video, die allemaal dezelfde voordelen van micronutriënten laten zien. Bekijk het filmpje hier: Onderzoek naar vitaminen en mineralen

Mediterrane Leefstijl

Hoe meer je eet volgens de Mediterrane leefstijl en minder onbewerkt voedsel, hoe lager de risico op depressie en zo kan je een burn out voorkomen. Hoe meer je eet zoals de Westerse leefstijl en bewerkte voedingsmiddelen, hoe hoger de risico op depressie. Geen enkel onderzoek toont aan dat de Westerse manier van eten goed is voor je mentale gezondheid. Wat is dat de Westerse manier van eten? Dat is vooral veel bewerkt eten, hoog in geraffineerde granen en suikers, suikerdrankjes, fastfood en laag in verse producten. En een gezonde leefstijl is een manier van vers eten, hoge consumptie van groenten en fruit, hoog in vis, noten, gezonde vetten en laag in bewerkte producten. Oftewel wat jouw oma zou herkennen als voeding, ons advies is dus: ga eens bij je oma langs om deze burnout te voorkomen. 

Met al deze kennis van de voordelen van gezonde voeding kunnen we individueel en collectief veranderingen maken. We zouden onze huidige aanpak kunnen heroverwegen; prioriteit geven aan levensstijlfactoren, gezond eten, bewegen, supplementen en wanneer nodig psychologische behandelingen. En medicatie bewaren voor wanneer deze behandelingen alleen niet werken.  

We wachten niet tot de hartaanval toeslaat, zodat we levensstijl gedrag kunnen aanpassen waarvan we weten dat het bijdraagt aan hartziekten. Dit zou ook niet anders moeten zijn met geestelijke gezondheid. Wanneer je met je hart aan de slag durft te gaan, durf dan ook met voeding aan de slag te gaan om bijvoorbeeld een burn out te voorkomen. 

Goedkoop eten

Goedkoop eten is een illusie, er bestaat niet zoiets als goedkoop eten. De prijs betaal je ergens anders, en als dat niet is bij de kassa dan is het wel voor het milieu, en de gezamenlijke portemonnee in de vorm van subsidies, en je gezondheid.  

Kortom: een goed gevoed lichaam en hersenen zijn beter bestand tegen voortdurende stress en herstellen van ziekte, daarbij komend dus het perfecte “medicijn” om een burnout te voorkomen. 
Het geven van micronutriënten in geschikte doses kan een effectieve en goedkope interventie voor de volksgezondheid zijn. 
En niet alleen voor stress en het herstellen van ziekte, ook het verbeteren van de kwaliteit van slaap, stemming stabilisatie, terugloop in angst en de terugloop in het gebruiken van sigaretten, cannabis en alcohol.  

Nutriënten maken wel zeker uit, en als we echt klaar zijn om serieus met mentale gezondheid om te gaan, dan moeten we ook zeker serieus met voeding omgaan. Nogmaals, voeding is de fundering die je kunt leggen om een burn out te voorkomen. 

19 februari 2021

Over ons

Wij rennen hard voor iedere opdrachtgever, met onze no-nonsense aanpak besparen wij jou per jaar enorm op ziektekosten door verzuim van stress en/of fysieke klachten. Ondanks dat we rennen wil dit niet zeggen dat we hardlopers zijn want dit zorgt voor, je raadt het al: stress.

Tags

Gezonde voeding
Burnout behandeling
Burnout voorkomen

Laatste berichten

achtergrond patroon

Meer weten over hoe wij u kunnen helpen?

> NEEM CONTACT OP

Hoe hebben mensen ons ervaren?

Bekijk de reviews

nDoor review Hinry

Hinry

Geholpen door nDoor

“Deejay heeft samen met zijn team mij uit een diep zwart gat getrokken. Zowel lichaam als geest waren uit balans. Dankzij een intensief sport traject en de fijne gesprekken voel ik mij sterker dan ooit.”

nDoor review Tom

Tom

Geholpen door nDoor

"De wereld weer aan kunnen. Dat is waar nDoor mij mee geholpen heeft. Mede door de situatie rondom Covid-19 is mij alles teveel geworden. Via via ben ik bij nDoor terecht gekomen en dat is tot zover het beste wat mij overkomen is, kortom, ik kan door met mijn privé- en zakelijk leven."

Achtergrond patroon
nDoor reviews