Fase 3

Alarmfase van een burn-out

Alarmfase header
Alarmfase

De fases van een burn-out

De burn-out is onder te verdelen in 4 fases. Hoe verder de fase, hoe groter de problemen en de uitval.

“Het syndroom van professionele vermoeidheid” , in deze fase moet direct ingegrepen worden. In deze fase is overspannenheid omgeslagen in een burn-out. Hier ervaart diegene intense vermoeidheid. De laatste jaren stijgen de cijfers met klachten als een burn-out gigantisch en de opmars is nog in volle gang. Een burn-out kan erg veel schade aanrichten voor werknemer en ook voor u als werkgever. De uitval bij een burn-out duurt vaak 256 werkdagen of langer. De kosten die hierbij komen kijken zijn gigantisch hoog, houd rekening met 2,8 x het bruto salaris. 

Een burn-out ontstaat door het te laat opmerken of signaleren van problemen door de persoon zelf. Door als werkgever dus goed op de hoogte te zijn en met ons samen te werken kunnen we preventief te werk gaan om deze situatie te voorkomen.

Fasen en signaleringsmomenten

De 4 fasen van een burn-out

De eerste fase:

Stress die lang aanhoudt en bijna chronisch lijkt. Rust is hierin belangrijk en de oorzaak moet direct aangepakt en gestopt worden om nog verdere klachten te voorkomen.
Het is daarom in deze fase ook heel belangrijk dat de stressbron verminderd of onderdrukt kan worden en dat het slachtoffer rust zodat het lichaam terug kan herstellen. Naast rust is een goede begeleiding erg belangrijk. Het is van belang dat er naar de basis gekeken wordt en aan herstel gewerkt wordt.

De tweede fase:

De klachten lijken te vervagen omdat degene met een burn-out begint te wennen aan deze klachten. Het lichaam lijdt hier dus nog wel onder maar dit wordt niet meer erkend. In deze fase is het erg belangrijk dat de omgeving ingrijpt om verdere problemen te voorkomen. Hier hebben we het ook wel over het fenomeen ontkenning. Het is dus zeer belangrijk dat wij hier ingrijpen, zorgen voor erkenning en de juist energieopbouw. 
 

De derde fase:

Hier duiken alle symptomen weer op uit fase 1, en dit komt uiteraard als een mokerslag binnen. Het is hier 5 voor 12 en er is nog een kans om de klachten om te keren, dit is een van de belangrijkste signaleringsmomenten en ingrijpkansen om zeer langdurige uitval te voorkomen. Wij raden aan in deze fase direct hulp in te schakelen.

De vierde fase:

De persoon is volledig op, zowel mentaal als fysiek. Het natuurlijke afweermechanisme werd overschreden en kan niet langer op tegen de chronische stress. Dit is de burn-out: het slachtoffer voelt zich gedeprimeerd en is continu bang. Hij verliest ook alle vertrouwen in zichzelf en de motivatie om te werken. Het kan ook dat hij zich cynisch gaat opstellen of dat er zelfvervreemding optreedt naar anderen (of naar zichzelf, want de persoon is zich niet meer bewust van zijn staat of grenzen en kan deze dus ook niet respecteren).
Vanaf nu is de tijd van waarschuwingen voorbij en helpt alleen nog maar een langdurige behandeling door een instelling als nDoor Herstel. Het is, hoe vervelend ook voor u als werkgever, erg belangrijk dat vanaf nu tijd en rust genomen wordt voor een juist herstel en nog belangrijker onderhoud na re-integratie.
 

Voorkom een burnout

Tips om een burnout te voorkomen

Voorkom overspannenheid en een burnout

Vergeet evenwicht, zoek harmonie

Vul uw dag met vreugde

Plan vrije tijd

Reis en verander je omgeving

Sporten

Ik denk dat mensen die zeggen dat het allemaal draait om de balans tussen werk en privéleven het mis hebben. Ik hecht waarde aan het vinden van passie en harmonie in mijn werk door verbonden te zijn met en te geven om mijn team en mijn klanten en een groot verschil te maken in hun leven. Ik zou veel sneller opgebrand zijn van vijf uur per dag werken aan een baan die mijn ziel kwetst, dan van 15 uur per dag werken aan een baan die mijn ziel voedt.

Ons bedrijf werkt om de dag van onze mensen te vullen met waar ze van houden. Als werk aanvoelt als een baan, geven we die taken door aan iemand die ervan houdt. Ben je geen goede organisator? We hebben een teamlid die dat wel is. Een hekel aan cijfers? We hebben iemand die ervan houdt. We worden gevoed met zoveel vreugde dat we een term in ons bedrijf hebben die de 'vreugde kater' heet. Als werk zo'n explosie is, bestaat burn-out niet.

Plan vrije tijd in op uw kalender, net zoals u een vergadering zou plannen, en hou u eraan. Het is cruciaal dat je de tijd neemt die je nodig hebt voor jezelf, al is het maar 30 minuten per dag. U zult weer opgeladen en geïnspireerd aan het werk gaan, en de kans is groot dat u veel meer zult bereiken dan wanneer u de hele dag doorwerkt.

Reizen is de beste manier om een burn-out te voorkomen. Neem je laptop mee en ga één tot twee maanden ergens anders werken, bij voorkeur in het buitenland. Met het internet en cloud tools als Dropbox en Skype is er maar weinig dat niet vanuit het buitenland kan worden gedaan. De verandering van omgeving wakkert je creativiteit aan en zorgt ervoor dat je nieuwe energie in je werk krijgt.

Als ik me mentaal zo opgebrand voel door het jongleren met meerdere projecten, is er maar één ding dat mijn hersenen en mijn enthousiasme weer kan opladen: sporten. Het is een manier om de stekker eruit te trekken en me te concentreren op de taak die voor me ligt, of ik nu een eind ga hardlopen of een fietstocht van vier uur door mijn stad maak. Als ik klaar ben, heb ik een high die zo krachtig is dat alle stress van mijn dagelijkse activiteiten verdwenen is.

Meer weten over hoe wij u kunnen helpen?

> NEEM CONTACT OP

Hoe hebben mensen ons ervaren?

Bekijk de reviews

nDoor review Hinry

Hinry

Geholpen door nDoor

“nDoor heeft samen met het team mij uit een diep zwart gat getrokken. Zowel lichaam als geest waren uit balans. Dankzij een intensief sport traject en de fijne gesprekken voel ik mij sterker dan ooit.”

nDoor review Tom

Steven

Geholpen door nDoor

"De wereld weer aan kunnen. Dat is waar nDoor mij mee geholpen heeft. Mede door de situatie rondom Covid-19 is mij alles teveel geworden. Via via ben ik bij nDoor terecht gekomen en dat is tot zover het beste wat mij overkomen is, kortom, ik kan door met mijn privé- en zakelijk leven."

Achtergrond patroon
nDoor reviews